Kishaszongépjármű bérlés – Kérdések és válaszok a haszongépjármű bérléshez

Miért előnyös a haszongépjármű bérlés?

Elsősorban azért jár előnnyel, mert nem szükséges megvásárolni a járművet, csupán az adott időszakra kell bérelni. Megvásárlásnál nincs szükség a kezdő tőke előteremtésére, valamint az autót terhelő egyéb költségek megfizetése sem ránk hárul. Gondolunk itt arra, hogy nem kell foglalkozni a kötelező biztosítással, az autópálya matricával. Ha cégautóról van szó, a cégautó adó sem minket terhel. Plusz előny az is, hogy a bérlésről kapott számlával el tudunk számolni cégként vagy egyéni vállalkozóként.

Milyen előnyök szólnak még a haszongépjármű bérlés mellett?

Egyszóval azt mondhatjuk, hogy költséghatékony. Ugyanis a bérlés után, a letétbe fizetett kauciót visszakapjuk, ha egyáltalán fizettünk kauciót. Így egész egyszerűen a bérleti díjat kell fizetni, amit költségként el is lehet számolni, ha cégként vagy vállalkozóként bérlünk gépjárművet. Amennyiben hosszabb távra bérlünk haszongépjárművet, csökkenthető a napi kölcsönzési díj, így még gazdaságosabban jövünk ki.

Milyen előnyöket kapunk még?

Az autó fenntartásával kapcsolatosak a plusz előnyök, mert nem kell a műszaki állapottal foglalkoznunk, szervízbe hordanunk a gépjárművet, ez mint a bérbe adó feladata. Így a bérlő egy jó műszaki állapotban lévő autót fog kikölcsönözni. Másik lényeges előny, hogy a téli és nyári gumi cserélgetésével sem kell bajlódnunk

Mik a további pozitívumok?

A bérlővel szembeni plusz előny az, hogy nem szükséges máshoz, például magánfuvarozóhoz igazodni. A bérlés ideje alatt saját maga gazdálkodik az idejével. Eközben a saját autóját biztonságban tudhatja egy őrzött parkolóban.

Megéri magánszemélyként is haszongépjárművet bérelni?

Természetesen megéri a költséghatékonyság miatt. Kis fejszámolást követően könnyen eldönthető a kérdés, mennyire éri meg a bérlés. Ha összegezzük a napi bérleti díjat és azokat a feladatokat amelyeket meg kell oldani, akkor rájövünk, megéri-e bérelnünk vagy sem. A döntő többségében megéri. Ha bérelni szeretne kedvező áron, akkor hívja föl a fönt megtalálható számot és azonnal a rendelkezésére bocsájtjuk az éppen használatban nem lévő kisteherautónkat.

A Környezettudatosság előtérbe helyezése

Egyre inkább előtérbe helyeződik a környezettudatosság, a közlekedésben ez mostanában vezető szerepet tölt be. Az alternatív meghajtású gépjárművel nem ritkák a kölcsönzőkben, de sok esetben annyira kevés rá a kereslet, hogy ilyen autók üzemeltetése nem éri meg. Több kölcsönző palettáján megtalálhatók a hibrid és LPG autók.

A bérlők kb. 10%-kal hajlandók többet fizetni egy ilyen autóért, mint hasonló méretű, hagyományos motorral szerelt társaiért – egy felmérés szerint. Hibrid eseténr a vételi ár legalább 30-50%-kal magasabb – elektromos változatban akár 200%-kal is -, ami nem teszi rentábilissá üzemeltetésüket. Főleg úgy, hogy nincs is olyan környezettudatos bérlő, aki ragaszkodik az alternatív hajtásért és meg is fizeti annak többletköltségét. Emellett sokan az alacsony teljesítmény ellen voltak, szerintük korlátozza a vezetés élményét és dinamikáját. Vagyis ajánlat van, bérlő pedig nincs. Amennyiben valamilyen szolgáltatás kapcsolódna vezetéséhez, pl. ingyenes parkoló használat, buszsáv használata, biztosan nőne a kereslet. Amíg ez nem megoldott, addig marad a hagyományos autókra koncentrálás.

Egy internetes oldal felmérése szerint

Egy internetes oldal felmérése szerint az átlag ügyfél, ma már egyre tudatosabban, előre pontosítja igényeit, kisebb kategóriákban. Általában a motor típusára, teljesitményére, és a kényelmi felszerelésre fektetik a legnagyobb hangsúlyt. Konkrét modellre is előfordulnak megkeresések. A magasabb rangú ügyfeleknél fontos a szín. Náluk a sötét tónusok dominálnak, a bőr belső, illetve minden egyéb extra, nagy kijelzős multimédiás eszközök. Olyan ügyfelek is előfordulnak, akik egy típushoz vagy márkához hűek, ők kevesebben vannak, míg többségük márka hűség nélkül, szívesen elfogad javaslatokat, de csakis a presztízs márkából.

Nem könnyű feladat az egyedi igények kielégítése, hiszek a szolgáltatók az általános igényekre fókuszálnak leginkább. Üzleti szempontból persze születnek egyéni megoldások. Például egy nagy amerikai szoftvergyártó cég városonként 50 db felső közép kategóriás, automata, nagy motorizáltságú autót igényelt kelet-európai fővárosok bejárásához. Német partnercégek együttműködésével Bécsből és Prágából 150 autó indult a túrán, jellemzően Audi A6, BMW 5 és Mercedes Benz E Osztály. Olyat is láttunk amikor egy nemzetközi gumiabroncs gyártó cég nagy teljesítményű (Porsche) sportautót kért, meghatározott gumimérettel és típussal, Prágába és Budapestre egyaránt. Nagykereskedőknek akik itt ismerkedtek meg az új termékekkel, 20-30 autós rendezvények lebonyolítása rutinfeladat. Ennél bonyolultabb a Coop-Rally, mely nagyon rövid időre 100 db ugyanolyan méretű és márkájú autót igényelt, felmatricázca, vidéki átadással a felhasználók részére.

A Tavalyi gépjármű bérlési szektor eredményei

A tavalyi évben a gépjármű bérbeadási szektorban az összesített árbevétel csökken ugyan 2016-hoz képest. Viszont az a pár cég, mely az évek alatt folyamatosan fejlesztett, ezáltal fejlődést mutatott, ezzel lefedte a piacot, továbbra is eredményesen működik. Becslések szerint az idei év hasonló lesz a a tavalyihoz, igaz pontos adatok hiányában majd csak jövőre lehet pontosat mondani. Az eddig látottak szerint a forgalom biztosan eléri a tavalyit, remélhetőleg meg is haladja azt. Ez év pedig a kölcsönzők visszajelzései alapján jobb eredményeket ért el a tavalyihoz képest. A Forma 1-nek köszönhetően az augusztus volt erős, és annak hogy idén Olimpia sem volt, ami miatt az emberek a tv előtt ültek volna. Differenciálódás továbbra is megfigyelhető, illetve az, hogy csak autókölcsönzésből nem tudnak megélni a cégek, így érdemes több lábon állni. A kiegészítő szolgáltatásokra nagy szükség van, mint például a használtautó értékesítésre vagy szervizszolgáltatásra. 3 éves viszonylatot nézve jól látszik, az eredményesség mennyit változott.

Az autóbérlés egy bizalmi üzlet

A 2013-as eredmények is más eredményt mutatnak. A nem olimpiai évek nagy hatással vannak a forgalomra, így időarányosan mindig javulnak a bevételek. Az utolsó szeptemberi adatok még nagyobb javuló tendenciát tudnak felmutatni, több piaci szereplő kiemelkedő forgalmat jelzett.

Mindig egy központi kérdés autókölcsönzés szempontjából a repülőtéri forgalom. A MALÉV csődje utáni másfél év nem a várakozásnak megfelelően alakult. Régiós kikötő ugyan lettünk de a fapados járatok aránya 13%-al nőtt, így az ügyfelek száma is ezzel arányosan növekedett. Az olcsó megoldásokat kereső hátizsákos turisták nem vesznek igénybe bérautót, de ha mégis, akkor az árakat jelentősen lenyomják. Szerencsére a Format 1 és a Renault Kupa mint autós események megdobják a forgalmat.

Az átlagos bérlet napok becslések szerint 3-8 nap közötti. A tavalyi évben a legnagyobb cégek által leadott adatok szerint, az átlag 6,4 nap volt. Nyugatabbra több 100 ezer hazai ügyfél bérel autót éves szinten, többjük nem az itthoni, hanem az adott helyszínen bonyolítja le a foglalást.

Bérlés vagy Lízing

Amennyiben érdeklődsz a fent említett témák iránt és szeretnél eligazodni a bérleti, vagy lízing lehetőségek közt, hogy számodra melyik konstrukció lehet a legoptimálisabb, vagy csak egyszerűen többet kívánsz megtudni az adózással és a számvitellel kapcsolatosan akkor jelentkezz be nálunk egy személyes konzultációra. Jelentkezésedet 2018 március 31-ig megteheted. Bízom benne, hogy személyesen is lesz alkalmunk a fent említett témákat átbeszélni, és válaszokkal is szolgálhatok számodra a felmerülő kérdéseiddel kapcsolatban.

Autókölcsönzés, autóbérlés

Autókölcsönzéssel kapcsolatosan rengeteg tévhit él az emberek fejében. Nehezítő tényező továbbá az, hogy a megbízható és színvonalas szolgáltatást nyújtó kölcsönzők azon fáradoznak évről évre, hogy a veszteségesen, nem megbízhatóan működő cégek mellett is életben tartsák eme iparág iránti bizalmat.

Az előttünk állunk időszak célja, hogy minél inkább a minőségi szolgáltatás nyújtás felé mozduljanak el és a szakma jó hírnevét keltsék. Fontos az emberekben tudatosítani, hogy az autókölcsönzés egy bizalmi alapon működő üzleti tevékenység.

A magyar piacon olyan kölcsönzők találhatóak, melyek nem ritkán 10 éves flottával rendelkeznek. Magától értetődő, hogy ezeket az autókat olcsóbban kínálják, mint a nemzetközi franchise rendszerben működő kölcsönző társaik a fiatalabb, egy két évnél nem régebbi autókat. A nyugati kölcsönzési kultúra jelentősen eltér a hazaitól. A nyugati országokban az ügyfelek teljesen tisztában vannak azzal, hogy a szinvonalas, minőségi szolgáltatást, és szüntelen rendelkezésre állást meg kell fizetni. Az itthoni bérlők és kölcsönzők ennek jelentősségét nem ismerik, vagy szerűen üzleti érdek nem fűzi őket, így ebbe az irányba nem is mozdulnak el, így pedig nagyon nehéz egy iparágat fellendíteni.

Az ügyfelek hozzáállása szintén szemlélet váltást igényel. A kölcsönző személyautó formájában hitelt nyújt, és garanciát is vállal arra, hogy a legkevesebb kényelmetlenséggel a bajban segítségre siet a bérautójával.

Szintén szemléletbeli váltást igényel az ügyfelek hozzáállása. Sokan azt szeretnék, ha olyan egyszerű volna autót bérelni, mint ahogy pizzát is rendelnek online. Autóbérléskor elengedhetetlen, hogy okmányaink meglegyenek és érvényességük is rendben legyen. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy több milliós értéknyújtásról van szó. Ennél a pontnál el is érkeztünk az autókölcsönzés egyik alapfeltételéhez a kölcsönös bizalomhoz. A kölcsönzőknek is muszáj lesz elmozdulni az automatizáltság és az online lehetőségek felé. De még a bankban sem tartanak ott, hogy személyes találkozó nélkül hitelt adjanak, így a legtöbb cég weboldalán csak a bérautó igényt lehet leadni. Online foglalást követően minden bérlő egy ügyfélminősítésen megy keresztül, ahol az okmányok mellett a fizetőképességet is ellenőrzik.

Biztosíték, azaz kaució

A kaució, mint témakör nagyon szorosan illeszkedik, kapcsolódik a bérleti szerződéshez, vagy díjhoz. Legtöbbször a szerződés ki is tér a kaucióra, és pontosan lefektetik annak szabályait, felhasználását. A bérleti szerződésbe bele kell foglalni, hogy kár esetén a bérleti időszak végén, vagy esetlegesen már a kár keletkezésekor a kaució fedezi –e a költségeket, valamint beszámítható e a bérleti díj ellenértékébe, abban az esetben amennyiben igen, akkor a kauciót számlázáskor áfásan kell elköltségelni, amennyiben ez nem így alakul, abban az esetben elegendő, ha csak egy számviteli bizonylat kerül kiállításra.

Azonban szükséges a kauciót számviteli szempontok alapján is minősíteni, hisz ez a visszaigénylés szempontjából is fontos.
Abban az esetben, ha a szerződés egy éven belül jár le, és a kauciót vissza kell téríteni, akkor a nyilvántartásban egyéb követelésként szükséges nyilvántartani. Viszont abban az esetben, ha 1 éven túli a szerződés időtartama, akkor a nyilvántartásban befektetett pénzügyi eszközként szükséges vezetnünk.

Előnyök és a bérlő kényelmét szolgáló tények

Egy éven belüli lejáratú szerződés esetén a bérlőnek nem kell gépjármű adót megfizetnie, sőt cégautó adó megfizetése alól is mentesül. Azonban, abban az esetben, ha a szerződés határozatlan idejű, vagy egy évet meghaladó a bérleti szerződés a felek közt, akkor már megszűnik a mentesség a cégautó adó fizetésének a mentessége alól.
A bérlet mellet szól még az is, hogy a pénzügyi lízinggel ellentétben nincs kamat és nem értékelődik át az eszköz, és tárgyi- eszköz nyilvántartás vezetése alól is mentesülünk.

Adótervezés

A mostani írásomban a bérleti lehetőség előnyeiről adtam tájékoztatást, míg az előzőekben a pénzügyi lízing típusait ismertettem. A két témakör teljes mértékű összehasonlítására, konkrét példákon, és prezentáción keresztül az elkövetkezendő konferencián fogok sort keríteni. A bővebb tájékoztatásnak köszönhetően könnyebben el fognak tudni igazodni a gépjármű kereskedők szerződéseinek útvesztőiben.

Az alábbiakban néhány kérdést vázolok, melyek még inkább felkelthetik az érdeklődésedet a témával kapcsolatosan:

Mi is az a cégautó szabályzat, mért van rá szükség?
Iparűzési adó, bérleti díj, vagy éppen lízing esetében lehetséges –e az adómegtakarítás lehetősége?
Miként igényelhető vissza az áfa bérleti díj, vagy akár lízing esetén?

A bérleti szerződések hátrányai és előnyei

A mai bejegyzésemben a bérleti szerződések hátrányairól vagy előnyeiről szeretnék néhány gondolatot megosztani.
Bérleti szerződés több fajtája ismeretes, mivel ma már nagyon sok mindenre lehet kötni, ilyen többek közt az ingatlan bérlésére vonatkozó, vagy akár gépjármű bérlésével kapcsolatos szerződés is. Mai írásomban mivel az ingatlan bérléssel kapcsolatos témakör nagyon szerteágazó, ezért ezt most nem fogom érinteni, cikkem a gépjárművek bérbeadását és vételét fogja részletesen körbejárni.
Mi is az a bérleti díj

A bérleti szerződést meg lehet kötni folytonosra, de van, hogy csak eseti szerződés köttetik a két fél közt, de létezik hosszú távú és rövid távú megegyezés is, és előfordul tartós megállapodás is.
Az eseti bérleti szerződés megkötésénél, különösebben nem szükséges félnünk a hatásoktól, mivel ez esetben csak a bérleti díjat kell meghatároznunk, és a fedezetként szolgáló kauciót, ami a szerződés lejártakor visszatérítendő. Ezzel szemben a folyamatos bérletnél már szükséges megemlítenünk, meghatároznunk a szerződésben az időtartamot, tehát, hogy a bérlet hosszú távú lesz –e vagy rövidtávú.
A törvénynek megfelelően (2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) az számít rövidtávú bérleti szerződésnek gépjárművek esetésben, kivételt képeznek a vízi járművek, ami a 30 napot meg nem haladja. Tehát abban az esetben, ha egy külföldi személlyel köttetik meg gépjárműre a rövidtávú bérleti szerződés, sajnos nem mentesül az áfa fizetési kötelezettség alól, mivel a teljesítés helye az, ahol ténylegesen átadják használatra a gépjárművet, még ha az a személy közösségi adószámmal rendelkezik is.

Hosszútávú szerződésnek minősül az, ami a 30 napot meghaladja. A bérleti szerződésre vonatkozóan az áfa teljesítést itt a vevő bejegyzett telephelye szerint kell meghatározni.
Az egy évet meghaladó bérleti szerződés, vagy a határozatlan időre köttetett megállapodás a felek közt már tartós megállapodásnak számít gépjárművek esetében. Viszont ebben az esetben már szükségesség válik, hogy az üzembentartói jog bejegyzésre kerüljön az illetékes szerveknél.

A folyamatos bérleti szerződések esetében az áfa megfizetés a szerint alakul, hogy a bérleti díjat előre, mármint az időszak utolsó napja előtt, vagy utólagosan fizetik-e meg. Ez a 2016-os változás óta áll fenn ebben a formában. Fontos megemlíteni, hogy a folyamatos bérleti szerződések esetében érdemes figyelni a költségek eloszlására, az évek közti kimutatás végett.
Azonban a folyamatos bérlet esetében nem kell az év végi árfolyam átértékeléssel foglalatoskodni, mivel ez esetben erről nem beszélhetünk.

A környezettudatosság és kisteherautó bérlés

A környezettudatosság a kisteherautó bérléssel foglalkozó cégek számára is egyre nagyobb jelentőséggel bír, de mivel az alternatív hajtású gépjárművek üzemeltetése még manapság is magas költségeket igényel, ezért a kereslet sem éri el azt a szintet mellyel megéri bérbe adni. Azonban már egyre több helyen lehetőség van hibrid, vagy LPG gépjármű bérlésére. egyes elemzések szerint a bérlőknek csupán csak a 10 %-a fizetne többet egy ilyen gépjárműért. Viszont a vételár az ilyen környezettudatos gépjárműveknél 30-50%-al több. Sajnos manapság még nincs annyi környezettudatos bérlő, aki hajlandó többletköltséget fizetni a környezettudatosság jegyében. Egyes vélemények szerint a környezettudatos gépjárművek teljesítménye sem ér fel a hagyományos gépjárművekhez és a vezetési élmény értéke is alulmarad.

Talán abban az esetben változna jobban a szemlélet, ha valamiféle plusz szolgáltatás, mint például az ingyenes parkolás, vagy akár a buszsávnak a használata kapcsolódna a környezettudatos gépjárművek bérléséhez. De amíg ez nem változik, addig a hagyományos gépjárművek bérlése marad előtérben.

A Magyar Autókölcsönzők Szövetségének Felügyelő bizottsági elnöke, a Hertz Autókölcsönző ügyvezetője, Kozák József tájékoztatása alapján, annak érdekében, hogy a versenyképesség javítva legyen Magyarországon, egy 36 pontból álló minősítési tanúsítványi rendszert dolgoztak ki, melyben olyan megkötések is szerepeltek, mint a szükség esetén történő azonnali helyszíni segítségnyújtás. Kiemelten fontos tényező volt a szervízszolgáltatás, vagy, hogy az ügyfélkapcsolati munkatársak beszéljék a nyelveket, továbbá az is kritérium volt, hogy a flottában résztvevő gépjárművek rendelkezzenek a megfelelő biztosításokkal, valamint 2 évnél ne legyenek régebbiek, és 80 000 kilométernél többet nem futott gépjárművek legyenek. Azonban a kötelezően megjelölt pontokon túl még ajánlásokat is megfogalmazott a MAKSZ, mint például a hűségprogramok, vagy a teljesítménynöveléses fejlesztések, vagy a társadalmi felelősség vállalás. Fontos momentum, az autókölcsönzésben a minőségi szolgáltatás mellett, hogy a fejlődés is előtérbe kerüljön.

A fejlődéshez az is hozzátartozik, hogy újításokat hajtsunk végbe, tudjunk megújulni, akár új ötletekkel, ilyen például a car-sharing szolgáltatás, melyben az az újdonság, hogy akár pár órára is kibérelhető a gépjármű. A bérlés egy kártyával és pin kóddal történik, és egy telephelyen kell leadni is és átvenni is a gépjárműveket.

Klubtagásg az autóbérlés iparágon belül

Ahhoz, hogy a szolgáltatást igénybe tudjuk venni, mindenképpen feltétel a klubtagság. az ilyen jellegű kezdeményezések nagyon fontosak, hisz előrébb viszik, fejlesztik az iparág fejlődését. Bízunk benne, hogy a közeljövő még sok hasonló innovatív fejlesztést tartogat számunkra, mely megerősíti a szakmát, Haraszti Géza véleménye alapján.

A Magyar autókölcsönzők szövetsége szerint

A Magyar Autókölcsönzők Szövetsége nem rendelkezik arra vonatkozóan adatokkal, hogy milyen bérletidőszakokra vonatkozó szerződésekkel rendelkeznek a cégek, de az adatok alapján vannak cégek melyeknél 3,5-8 nap közti időre tehető a bérleti idő. Az átlag, 6,45 nap, mely a legnagyobb cégek adatai alapján állapítható meg. Arra vonatkozóan is szolgálhatunk adatokkal, hogy külföldön, éves szinten 100 000 hazai ügyfél bérel gépjárművet, de ezen foglalások többsége a helyszínen történik, nem pedig a hazai irodákban.

A portfolio.hu kérdése

A Portfolio.hu által feltett kérdésre válaszolva a MAKSZ elnöke Haraszti László azt a választ adta, hogy az figyelhető meg, hogy az ügyfelek egyre inkább tudatosabbak, és a lehetőségekhez mérten igyekeznek pontosítani az igényeiket, mint például, hogy milyen típust kívánnak bérbe venni, vagy milyen kényelmi funkciókkal legyen ellátva a gépjármű vagy, hogy milyen fogyasztású legyen az autó. Azonban előfordulnak olyan esetek is, amikor olyan megfontolásból választ az ügyfél, hogy szeretne egy konkrét típust kipróbálni, melyet akár szívesen megvásárolna, és ennek kipróbálása végett bérel. Kiemelt megrendelők esetébe, mint például delegáció érkezésekor, figyelembe kell venni az egyéni kívánságokat, mint például a sötét szín, az egyedi, elegáns belső kialakítás.

Mivel jobbára az átlagos igényeknek való megfelelésre álltak rá a szolgáltatók, az egyedi kívánságoknak való megfelelés nem könnyű feladat. Arra is volt példa, hogy egy megrendelő üzleti megfontolásból 50 felső közép kategóriájú, automata gépkocsit rendelt kelet-európai fővárosok beutazásához. De az is előfordult már, hogy egy gumiabroncsok gyártásával foglalkozó nagyvállalat rendelt sportautókat egyedi gumimérettel, mint például a Porsche, Prágában és Budapesten teljesen egy időben a nagykereskedők részére, hogy az új termékekkel megismertesse őket. Azok a rendezvények, melyek körülbelül 20-30 autó prezentálásával zajlik, mondhatni, hogy rutin feladatnak számítanak, de vannak azonban nagyobb volumennel bíró rendezvények, mint például a legutóbbi a Coop –Rally, melynek lebonyolításához 100 darab teljesen egyforma felmatricázott gépjármű szükségeltetett, melyet egy tagtársunk biztosított.

A Magyar autókölcsönzők illetve teherautó kölcsönzők

A Magyar Autókölcsönzők illetve teherautó kölcsönzők Szövetségének adatai alapján a 2011-es évhez képes az árbevétel ugyan csökkent, viszont a piac fejlődést mutatott, köszönhetően azoknak a piacvezető cégeknek, melyek fejlesztettek a szektorban, és ezáltal eredményeket értek el. Azt azonban már most elmondhatjuk a visszajelzések alapján, hogy a tavalyi év forgalmi adatai az idei évben is teljesíteni tudjuk, sőt bízunk benne, hogy túl is fogjuk szárnyalni. A cégek visszajelzéseiből, megtudható, hogy az eddig eltelt időszak alapján jobb eredményeket értek el, és a legkiemelkedőbb hónap ebben az évben az augusztus volt, köszönhető ez a Forma 1-es rendezvénynek, mely sok turistát vonzott Magyarországra. Haraszti Géza véleménye szerint még mindig érezhető az a tény, hogy kizárólag autókölcsönzéssel nem képes működni egy-egy vállalkozás, még mindig szükséges valamilyen kiegészítő szolgáltatás nyújtása, mely elsősorban Magyarországon az autókereskedelem, de lehet szervízszolgáltatás, vagy éppen alkatrész forgalmazás. Azonban ha az elmúlt 3 évre visszanézünk, megfigyelhetőek a pozitív eredmények.

A 2013-as évben már egyértelműen látható, hogy pozitív évet sikerül zárni, az eredményességi mutatók alapján. Itt azért megemlíteném, hogy hosszú távú előrejelzést még nem lehet megállapítani, de a piaci pozitivitás már szemmel látható!

Az autóbérlésre illetve teharautóbérlésre mindig hatással van az, hogy milyen mértékű a reptéri forgalom. A Magyar Légiközlekedési Vállalat csődje hatással volt a szektor ezen területére a fent említett okok miatt. Az a próbálkozás, hogy úgymond régiós kikötő legyen Magyarország, sajnos nem valósult meg, és mivel a 13%-al növekedett a fapados járatok száma, ez sem segített rá az üzletág fejlődésére, mivel ezen járatokat többnyire azok veszik igénybe, akik egy szál hátizsákkal szeretik körbejárni a világot, és ez a réteg sajnos nem veszi igénybe a gépjármű kölcsönzést. Azonban vannak olyan magyarországi turisztikai rendezvények, mint például a Forma 1, melyek vonzzák a tömegeket és ezért egalizálódik ez az üzletág is, fogalmazta meg Haraszti László a MAKSZ elnöke.

Top