Milyen vezetni egy teherautót?

Aki nem vezetett még haszonjárművet az joggal tart tőle, mert egy 3,5 méteres kisautóból áttül egy 2,5 méter magas és 5 métert meghaladó dobozba. Ez elsőre elég ijesztőnek tűnhet.

Ezeket a járműveket tulajdonképpen azért jó vezetni, mert kényelmes fülkével rendelkeznek, valamint a személyautóval hasonló felszereltséggel. Kormányuk rásegítéses, a fülkében magasabban ülnek, így a forgalom is jobban látható.

Hogyan nézzünk szembe félelmeinket a nagy autókkal szemben?

A bevált és működő módszerek kivitelezése a legegyszerűbb erre.

Ez pedig a katonaságnál, elit alakulatoknál, tengerészeknél és profi oktatást használóknál alkalmazott gyakorlás, angol szakszóval drillezés. Ez alatt azt értjük, hogy lefutjuk a szokásos köröket, tükör, biztonsági öv, magasság, kormány és az ülések beállítása megtörténik. Majd kiismerjük a műszereket, a sebességváltót a kezelőszervezereket. A próbaút egy parkoló vagy tér legyen, ahol a tolatást, parkolást és kanyarodást érdemes gyakorolni. Ezek után már szerzünk egy kis rutint a jármű vezetésében.

Haszongépjármű vezetésnél mire figyeljünk oda?

A tolatást és a parkolást lehetőleg nagy odafigyeléssel végezzük, szerencsére a nagy külső tükrök segítenek ebben a haszongépjárművek esetében. A tükörben érdemes a forgalmat is figyelni, mert szélesebb az autó és testesebb is egy személyautónál. A szűk utcákban és az útra belógó gallyaknál óvatosan érdemes közlekedni. Érdemes figyelni a másik sávban közlekedő buszokra, teherautókra, és kicsit érdemes ilyenkor az út másik oldalára húzódni.

Sebességben és gyorsulásban felveszi a versenyt a személyautóval egy haszongépjármű?

Igen, ezek a haszongépjárművek meglepően gyorsak tudnak lenni, de versenyezni személyautóval nem érdemes vele. Ugyanis a céljuk az, hogy forgalom ritmusát lehet tartani vele akár városban, akár az autópályán vagy közúton, teljes terhelés és üres közlekedés mellett is.

Miért ennyire gyorsak?

Nagyon fontos, hogy a forgalom ritmusát tudják tartani, és a motorjukat is úgy gyártják, hogy maximális terhelés mellett is tudják tartani a sebességet. Ezért üresen egy erősebb motorral felszerelt változat, nagy lendülettel tud száguldani.

B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező vezetheti-e a bérelhető haszonjárművek?

Nem szükséges C kategóriás jogosítvány, ezért többségében igen. A törvény hivatalosan úgy írja elő, hogy a 3500 kg alatti autó vezethető személyautóra szóló jogosítvánnyal.

Mire kell figyelni megpakolt, bérelt haszongépjárműnél?

Egyszerű dolgokra, mint például a rakomány megfelelő rögzítésére és elhelyezésére. Utóbbit úgy kell megoldani, hogy a mozgása minél kevesebb legyen. Kis esélye vagy inkább ne is legyen esélye eldőlni a rakománynak.

Erre a megoldás az ésszerű pakolás, ami az ésszerűséget és józan paraszti ész használatát foglalja magába. Érdemes köteleket és gumipókot is használni.

Mit érdemes a rakomány rögzítésére használni?

Kisebb tárgyak rögzítésére közönséges madzagot, köteleket vagy gumipókot. A kötél mindkét végét le kell rögzíteni az autó oldalán található bordákon, lyukakon. Így a rakomány nem fog sérülni, és a stabilitása is biztosított.

Mi a spanifer?

A spanifer a rakomány rögzítésére szolgáló heveder vagy racsnis rögzítő hevedernek is nevezik. Ezek különböző méretben és teherbírásban kaphatók, haszongépjárművek esetán a kisebb méretűeket alkalmazzák.

A néhány centi széles, mesterséges szálból készült, több méter hosszú spanifer mindkét végén erős kampó található. Ezeket kell rögzíteni az autó rakterében majd a rajta található kar előre-hátra mozgatásával lehet rögzíteni.